Scriitoarea László Noémi a susținut trei ore de literatură maghiară pentru elevii și elevele din trei clase de la Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu Mureș. Întâlnirile au fost organizate de Asociația Podium cu ajutorul doamnei profesoare Farkas Judit, în cadrul Proiectului „Scriitori la școală” 2019.

László Noémi a încheiat seria de 10 autori invitați în acest an în licee târgumureșene. Elevii au avut ocazia să îi adreseze orice întrebare, iar acestea n-au contenit să curgă pe durata celor trei ore.

„De când scrii? Când scrii? De ce scrii? Despre ce scrii? Modifici ce-ai scris? Nu e mai sincer să lași textul așa, cum l-ai scris din prima? Cine e idolul tău? Câte poezii ai scris? Scrii și altceva, sau numai poezii? Există reguli sau rețete pentru scris? Ce-au zis părinții tăi când au aflat că vrei să fii poetă? Și încă multe alte întrebări de importanță majoră, iată ce-am primit de la elevii din băncile Liceului Pedagogic din Târgu Mureș, în trei ore consecutive de literatură. Și teribila posibilitate de a răspunde mereu altceva – cu toate că am încercat să răspund în linii mari cam tot aceleași lucruri. Însă, de îndată ce scrii, apare tentația de a merge pe mâna momentului, chiar dacă este vorba despre tine, despre adevăr, despre fapte. Dar cine sunt eu, care e adevărul, ce sunt faptele? Frământările mele de ieri, pentru care le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la acest minunat proiect”, a declarat László Noémi la finalul celor trei întâlniri cu elevii.

„Elevii (…) erau curioși să vadă cum arată o poetă contemporană în carne și oase”

„Ne bucurăm că această inițiativă oferă posibilitatea elevilor, un public potențial de cititori, să se apropie mai mult de literatura contemporană din Ardeal și să afle tainele procesului de creație și ale vieții de zi cu zi în cazul unor scriitori.

Elevii au primit-o cu mult drag pe László Noémi, erau curioși să vadă cum arată o poetă contemporană în carne și oase, respectiv încercau să găsească geniul ascuns sub înfățișarea modestă a poetei. Pe măsură ce trecea timpul, atmosfera începea să devină mai prietenoasă, iar elevii și elevele au început să pună atât întrebări bine gândite, cât și întrebări mai puțin relevante. Până la urmă, au primit răspuns la întrebări precum: cum se naște un poet sau o poezie?; ce înseamnă procesul de creație?; a fi poet este o meserie sau doar o pasiune sau hobby sau sport?; cum relaționează un părinte cu copilul său după ce acesta din urmă devine poet?; cum își câștigă existența astăzi un poet? Elevii de clasa a douăsprezecea au pus chiar și întrebări legate de etica artei.

Per ansamblu, pentru elevi a fost o experiență unică această întâlnire. Îi mulțumim poetei László Noémi”, ne-a transmis Farkas Judit, profesoară de limba și literatura maghiară în cadrul Colegiului Național Pedagogic „Mihai Eminescu”.

Cine este László Noémi?

László Noémi s-a născut la Cluj în anul 1973, este poetă și traducătoare. A studiat limba și literatura maghiară și engleză, obținând diploma de licență și master la UBB Cluj, iar apoi și-a continuat studiile la Universitatea Eötvös Loránd din Budapesta, unde a obținut în 2011 diploma de doctor în Literatură engleză modernă. A debutat cu volumul Nonó în 1995, pentru care a primit premiul de debut al USR și al Uniunii Scriitorilor din Ungaria. Au urmat alte nouă volume individuale de poezie. Până în prezent, a primit numeroase premii literare, printre care premiile ungare József Attila (2010) și Zelk Zoltán (2012).

Pe lângă faptul că este o poetă de succes, lucrează și ca redactor la revista literară clujeană Helikon; predă creative writing la UBB Cluj, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, secția Comunicare, PR și Publicitate; lucrează ca interpret și traducător; este membră a Uniunii Scriitorilor din Ungaria și a Uniunii Scriitorilor Maghiari din Ardeal, E-MIL, unde a fost și președinte între anii 2012-2015.

12 titluri pentru bibliotecile liceelor partenere

Una dintre componentele Proiectului „Scriitori la școală” o reprezintă și donarea unui set de cărți bibliotecilor liceelor partenere. Titlurile aparțin autorilor invitați să susțină ore de literatură română și maghiară contemporană.

Prin urmare, vor fi donate următoarele cărți ale autorilor români: „Blister” de Gabriela Feceoru, „Apropierea” de Marin Mălaicu-Hondrari, „Porci” de Tudor Ganea, „S-a întâmplat într-o joi” de Elise Wilk și „Oana Văsieș” de Alex Văsieș.

Cărțile scrise de autorii maghiari sunt „Egy dadogás története” de Vida Gábor, „Bodzabél” de László Noémi, „Visszaforgatás” de Demény Péter, „Ópia” de Kali Ágnes și „Bordaköz” de Láng Orsolya.

Totodată, din setul de cărți fac parte și traducerile/antologiile „Pălăvrăgeala vagabonzilor” de Demény Péter și Doru Pop și „Liniște, pace, perversiuni, heppiend – Tineri poeți maghiari din Transilvania”.

„Scriitori la școală” 2019. 10 autori în 6 licee

În perioada februarie-mai, zece scriitori s-au întâlnit cu elevi din șase licee din Târgu Mureș. Fiecare autor a conduce minimum trei ore de literatură contemporană. Proiectul „Scriitori la școală” este desfășurat de Asociația Podium, printr-o cofinanțare din partea Administrației Fondului Cultural Național (AFCN), cu sprijinul companiei Reea, sponsor „hardcover” al proiectului și al jurnalistei Ligia Voro, sponsor „paperback”.

În cadrul Proiectului „Scriitori la școală” 2019, Gabriela Feceoru a fost la Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”, Demény Péter – la Liceul Teologic Romano-Catolic, Elise Wilk și Vida Gábor au fost la Liceul Tehnologic „Gheorghe Șincai”, Kali Ágnes și Alex Văsieș – la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas”, Tudor Ganea și Láng Orsolya – la Liceul Vocațional de Artă, Marin Mălaicu-Hondrari – la Colegiul Național „Unirea”, iar László Noémi a fost la Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”.

Partenerii Asociației Podium în cadrul proiectului „Scriitori la școală” sunt: Inspectoratul Școlar Județean Mureș, revista Vatra și revista Látó, iar parteneri media sunt Radio Guerrilla, cotidianul Zi de Zi, Erdély TV și Radio Târgu Mureș.