Ce pot să fac? Ce vrei! Pot să dau note? Daa… mai bine nu! Absențe… pot să le motivez absențele? Nu, nu, asta chiar nu! Tudor are emoții și glumește cu profesoarele Romana Pantea și Ioana Nemeș. Profesorul Dănuț Lung stă deoparte. Mergem la prima oră. „Salut, sunt Tudor Ganea și nu trăiesc absolut deloc din scris!”

Oamenii râd, ora începe bine. Continuă excursul contabilicesc. „Am făcut un calcul, ar fi trebuit să trăiesc cu 4 lei pe zi”. Tudor Ganea încheie, totuși, pozitiv segmentul – măcar așa rezistă și rămân doar oamenii cu adevărat pasionați, într-o literatură română contemporană „obosită”, cu autori part-time.

Le vorbește elevilor despre literatură și lectură. Îi sfătuiește să nu aleagă o viață trăită cu ochelari de cal, să citească beletristică și să caute cât mai multe perspective din care să „atace” lumea. „Un om care nu se plictisește cu el însuși, deja mi se pare suspect.”

O parte dintre elevi vor să devină arhitecți. Le spune că deși e extraordinară facultatea, cu o mulțime de proiecte faine, în cei 6 ani, nimeni nu îți vorbește despre ce te va aștepta după ce începi să lucrezi pentru clienți.

Oamenii vorbesc cu Tudor despre felul în care scrie, sunt revoltați, se întreabă ce se poate face, se întreabă cu cine. E o variantă să pleci din țară? Da, e o variantă. O elevă spune că o posibilitate ar fi să studieze afară, să lucreze, să-și facă un nume și, apoi, să se întoarcă. Tudor îi spune că nu e sigur dacă e și posibil, ar fi greu oricum.

Tu ai pleca? Nu. De ce? Limba română.

Se sună, elevii mai au întrebări. Ne întoarcem într-o încăpere de lângă sala profesorală, unde fuseserăm întâmpinați cu plăcinte cu mere. Profesoara Ioana Nemeș se scuză, fuge să caute lucrări de la simularea Bacului, pentru că vor să le vadă părinții elevilor.

A doua oră decurge, în linii mari, la fel ca prima. Elevi și eleve inteligenți/te, curioși/oase, oameni care au cuvintele la ei. Pe finalul orei, Romana Pantea aproape că îl convinge pe Tudor că e scriitor. El le povestise elevilor de ce alege să spună că e arhitect scriitor.

După oră, profesoara ne spune că elevii au fost încântați. „Ești tânăr. Ai fost cool. Ei se așteptau să vină un bătrânicios.”

Dănuț Lung, proful, stă rezemat de un pervaz. Andrei fotografiază. Elevii îl toacă pe Tudor cu întrebări. Uită de Tudor, dezbat unii cu alții. Om, operă, moralitate. O elevă spune că e o discuție complicată, dar faină. Se întorc la Tudor. Vorbesc despre protestul cu lucrarea albă de la simulare. O parte dintre elevi au scris scrisori ministerului. Tudor le spune să fie uniți, să-și caute un lider care să le transmită mai departe mesajele, nemulțumirile. Un elev spune că l-ar fi „omorât” părinții dacă ar fi predat lucrarea albă. Alt elev spune că el a scris pentru că a știut subiectul – „chiar am știut”. „Oricum pentru noi e deja prea târziu, degeaba încep să se schimbe lucrurile de acum, până se schimbă suntem la facultate.”

Vorbesc despre Kafka, despre literatura fantasy, Tudor îi sfătuiește să citească „Nostalgia” lui Cărtărescu.

Mergem la masă. Tudor ne spune că e obosit. Se gândea că e lejer să fii profesor. Îi place orașul. Poate ar fi cazul să reînceapă să ne placă și nouă.

Tudor, de pe autocar, în drum spre București:

„Scurt şi la obiect: Mi-a plăcut! Mult! Am vorbit până mi s-au pus cârcei la muşchii masticatori şi am rămas fără salivă. La finalul celei de-a treia ore eram năuc, dar la fel de entuziasmat (şi emoționat) ca în primele minute ale primei ore. Am dat de nişte liceeni foarte faini, care m-au prins în şah cu câteva întrebări deştepte. Cred eu că s-a întâmplat acolo o chimie reciprocă, care pe mine m-a alimentat cu o energie termonucleară ce ar fi putut alimenta oraşul Târgu Mureş preț de câteva ore.”

„Elevii s-au bucurat să-l aibă printre ei pe scriitorul contemporan Tudor Ganea. Într-o discuție deschisă și caldă, în timpul orelor de Limba și literatura română, elevii au descoperit ce se ascunde în spatele măștii de scriitor. Tudor Ganea le-a vorbit sincer despre literatură, pasiunea pentru scris și despre destinul unui scriitor în România de azi. Prezența lui sigur va marca amintirea unei întâlniri semnificative“, ne-a scris Romana Pantea.

Prozatorul Tudor Ganea a fost la Liceul Vocațional de Artă din Târgu Mureș marți, 2 aprilie, între orele 14.00 și 17.00.

Zece scriitori la școală, în șase licee din Târgu Mureș

În perioada februarie-mai, zece scriitori se întâlnesc cu elevi din șase licee din Târgu Mureș. Fiecare autor va conduce minim trei ore de literatură contemporană. Proiectul „Scriitori la școală” este desfășurat de Asociația Podium, printr-o cofinanțare din partea Administrației Fondului Cultural Național (AFCN), cu sprijinul companiei Reea, sponsor „hardcover” al proiectului și al jurnalistei Ligia Voro, sponsor „paperback”.

Autorii care au acceptat invitația Asociației Podium sunt: Tudor Ganea, Márton Evelin, Elise Wilk, Gabriela Feceoru, Kali Ágnes, Vida Gábor, Alex Văsieș, Marin Mălaicu-Hondrari, Demény Péter și László Noémi.

Partenerii Asociației Podium în cadrul proiectului „Scriitori la școală” sunt: Inspectoratul Școlar Județean Mureș, revista Vatra și revista Látó, iar parteneri media sunt Radio Guerrilla, cotidianul Zi de Zi, Erdély TV și Radio Târgu Mureș.

Următoarea întâlnire din cadrul programului Scriitori la școală va avea loc în 16 aprilie, când poetul Alex Văsieș va veni la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas”.

(Foto: Andrei Vornicu)

Mai multe fotografii puteți vedea pe site-ul Zi de Zi, în articolul scris de Andrei.